fredag, december 01, 2006

272

Detta nummer... följer efter mig och får mig att reagera snart alldeles för ofta...

det är jätteknas faktiskt, och skulle jag vara lagd åt det hållet. skulle jag kunna tro att det var någon sorts konspiration eller liknande.. mot MIG!

min upplevelse av talet eller sifferkombinationen 2-7-2 började när jag var liten.

Jag lyckades då uppmärksamma ett fordon med siffrorna 272 högt upp på framsidan av fören. Jag såg sedan vad jag trodde var precis samma fordon (eftersom den hade samma siffror) senare under dagen, och tyckte att detta var verkligen märkligt.

Jag lärde mig ganska snart därefter att busslinje 272 är den enda busslinje som går till Edsvalla, min hemort... och insåg att det inte alls behövde varit exakt samma fordon. ehm...

I vilket fall.

man tycker ju att... just talet 272 borde inte förekomma allt för ofta i sammanhang utan någon som helst anknytning till varandra. Men ack så man bedrar sig.

Det är ovanligt ofta jag stöter på dett tal, som poängställningar i TVspel, tidsfrister (i TVspel...) highscore (ja... i TVspel) men inte bara i TVspel faktiskt...

har srpungit på talet på stan, i allehanda olika sammanhang... gatuadresser, antal kilometer till vissa platser, postnummer... och ja.. oerhört många konstiga ställen faktiskt (nu var väl inte mina exempel så oerhört konstiga iofs...)

Det senaste (som fick mig att frångå mitt tentaskrivande och skriva blogg istället) var att i min kurslitteratur hänvisar författaren av Narrative across medias, på sidan 32 (som jag för övrigt utan minsta problem randombläddrade upp nu) till talet 272... helt utan direkt förklaring... det står ett citat... och efteråt (272)

Det som gör det hela mycket märkligt dock är..... att jag har verkligen börjat notera (högst personligt i mitt huvud) att jag ser 272 dyka upp allt för ofta... och sedan jag började tänka lite på det hela... har de BYTT busslinjenummer till Edsvalla... helt utan motivation... I alla tider har busslinje 272 (bara det.. jättekonstigt tal att ha på en busslinje, linje 271 finns inte lixom) bytt namn till.... håll i er nu... 606... (om jag inte minns fel)

tur för swebus att de inte bytte till typ 666 eller nått.. för då... skulle jag vara rädd ska ni tro.


---- förresten (efterediterat)

formulär 272 i vitahusets formulärarkiv... eller va satan http://www.whitehouse.gov/omb/grants/sf272.pdf kan vara...

handlar om Federal Cash Transaction Report...

och året 272 händer följande:

-Rom formar en allians med kungen av Aksum

-Saint Denis blir halshuggen (tillsammans med nån anhängare) utanför paris på en kulle... Montmatre till å med.

-någon drömmer något och och bestämmer sig för att inte döda en stad han håller på att int

-Constantin den store föds (den förste kristna kejsaren över romerska imperiet)

1 kommentar:

Anonym sa...

dom har ju bytt busslinjenummer på alla busslinjer.. inte bara så att vi byter till helt nya nummer, nej vi byter så att 300 som förut gick till kil nu går till deje.. (vet faktiskt inte vart 300 går nu.. men du fattar principen..) så kan man inte göra.. det förvirrar nåt så oerhört.. /Malin