fredag, mars 20, 2009

En vecka i Hokksund

Gammal handske - Ny handske

Tyvärr börjar mina arbetsveckor på söndag kväll.
Så därav ger jag mig av efter en söndag utan någon som helst vila, sjukt sliten å väldigt opepp, mot det grannland vi kallar Norge. Med i bilen åker Far, Jan och min gode vän Moggan.

Bilfärden består ointressant nog av en film (Underworld, born of the lycans (eller nått sånt)) och allmänt halvsovande.

Väl framme i Hokksund tre å en halv timme senare, släpper vi av Moggan så han kan ta sig hem till Kongsberg och sjukt sugna på att sova åker vi vidare till vår camping för att plocka upp nyckeln till stugan, å sova....

...väl framme på campingen märker vi dock att vi INTE fått vår stuga, utan får nöja oss med ett rum "för tre". dvs, en våningssäng á två bäddar, varav den nedre är lite bredare så man KAN sova 2 i den. suck. jaja, skavfötters med min far försöker vi iaf sova.. men naturligtvis hinner Jan somna först... och han är med det, den enda som lyckas somna. Jag förbannar den som beslutade sig för att bygga både sågverket och tågstationen i Jans bihålor.. för absoluta MAX på min sammanlagda sovtid skulle jag kunna sträcka mig till att vara en timme.

Sjukt jävla trött, så minns jag inte mycket från måndagen...

Tisdagen däremot började en timme tidigare än vanligt (i vår vanliga stuga) då jag å Jan var tvugna att åka till Oslo.. och som alla som möjligtvis velat vara påväg mot Oslo en morgon vet, så är det sjukt långa köer... altså.. hur tänker storstadsmänniskor? 2-3h i kö till jobbet, VARJE dag å 2-3h i kö hem från jobbet VARJE dag.. kan inte vara motiverat.

Väl i Oslo, släpper jag av Jan vid tågstationen då han måste åka tillbaka till Sverige, och när jag parkerat bilen i den väldigt låga garaget där jag trodde att jag skulle förstöra minst 30 av de 40 sprinklersmunstyckena jag såg, så insåg jag att skatteetaten (skatteverket) inte öppnade på nästan två timmar.

så då tog jag en frukost


och gick på en kortare upptäcksfärd runt stationen i Oslo

Sånna här höga hus, har de inte i Visby


Insidan på ena delen av Centralstation


luftdykare...
Altså, visst... SAAB behöver tänka nytt för att klara sig ur den aktuella krisen.. men va faan!

Nu måste jag åka in till stan med far.. så jag hinner inte blogga resten av veckan.. men den bestod av ganska mycket sol... rivning av väggar, mer rivning av väggar.. å gratis tårta!

Inga kommentarer: