torsdag, augusti 23, 2007

David, handarbetaren

I måndags tänkte jag... va ska ja hitte på?
å när jag inte hade nån gampolare som kontrade med "Vet inte, hitt på nått".. så blev det helt enkelt så att jag kände ett inre begär av att ha en mössa till vintern...

Sagt och gjort övertalade jag Sara att övertala mig att virka en mössa... å det var väl inte så svårt eftersom jag redan bestämt mig :P

Efter en tur ner till Östcenter och förbryllat letande efter orten hobbybutik och återförsäljare åt Panduro, fick jag reda på att hon minsann inte hade några virkningsgrejjer, men hon tipsade mig on en butik som hette tyglagret. Efter en liten cykelfärd var jag framme och charmade upp ägarinnan att ge mig 4 nystan garn och en liten liten virknål till håret till helt och fullt normalpris... (suck, måste lära mig pruta. även om det iofs inte var dyrt).

Hem och sätta igång! Frebrilt letande efter hjälp på nätet ledde mig till 2 sidor som kunde hjälpa mig på traven (för inte var det galoppen inte!)

Efter halvvägs in på dag 2 såg mössan (eller i dåläget pannbandet) ut såhär


När dag tre (onsdag) inleddes hade jag gjort klart allt orange och började med nästa bruna parti.

En bit in på onsdagen såg det ut såhär


Och jag började nu fundera på om det skulle gå att göra en sån mössa jag egentligen tänkt... där jag skulle få plats med allt hår innuti... efter noggrant övervägande med migsjälv (och Oscar, Elias å Jan.. å Moggan tror jag) Så kom jag fram till att denna mössa får bli en mössa där håret hänger ut.

När jag väl bestäm mig för det, var det dags att mindska på omkretsen... å när man väl börjar se slutet.. är det minsann svårt att ge sig.. på onsdagkväll var mössan färdig och ser numer ut såhär


Lägg märke till hur glad jag är att den är klar =)

---

Men nu har jag ju ingen mössa där jag får plats med håret..... vilket resulterade i ännu en färd till tyglagret, och nu sitter jag med mössa nr.2 och virkar med en annan teknik, större nål å större garn.. å jäklar vad det går undan... om jag inte ger mig snart är det inte helt omöjligt att det blir en färdig mössa redan idag =)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, va fin mössan blev! =) Är imponerad! Jag kan inte virka överhuvudtaget... Hur har du det på Gotland? Trivs du bra? Vad var det du skulle plugga nu igen? Träffade på Josse på Koriander i Karlstad härom helgen å vi hade delade meningar om vad du skulle plugga... =) Så vem av oss kan ha rätt? Jag har upptäckt att jag inte börjar förrän 4:e september uppe i Umeå igen, så jag har haft det längsta sommarlovet i mitt liv. Börjar bli lite smått tråkigt nu... Hehe. Fortsätt å blogga, jag läser! Kram kram

Anonym sa...

det blev ju jättefint! skickar du nästa till mig då?? :D jag behöver också en stor mössa, det kan ju bli ganska kallt och blåsigt härpå is ön. kanske har jag mindre huvud än dig... men du virkar ju på bra så feel free att göra nåt fint. du ska få min adress på msn. hehe. kram!

Anonym sa...

Jag stickade en mössa en gång. en vit, jättefin. Tills folk börja kalla den för blomkålen. så nu är den slängd.. det var synd, den var fin och det tog mig flera timmar att göra den. :) Allt bra?